Opening museum 825 jaar Lisse

Gepubliceerd op: 4 oktober 2023 10:26

Opening Minecraftmuseum

Op dinsdag 3 oktober is het virtuele museum over Lisse in Minecraft geopend. De afgelopen zes maanden hebben twee bouwteams van in totaal 22 kinderen zich verdiept in de geschiedenis van Lisse.

Tijdens workshops in de bibliotheek, maar ook thuis, hebben ze vervolgens bouwwerken neergezet in een speciaal opgezette virtuele wereld. In deze museumwereld staan historische gebouwen zoals het Keukenhof Kasteel, het LAM, de Verloren Koffer en Huys Dever. Maar er zijn ook zelf verzonnen bouwwerken gemaakt die iets vertellen over de historie van Lisse in de afgelopen 825 jaar.

In aanwezigheid van de jonge bouwers en hun familie heeft de kersverse kinderburgemeester van Lisse, Baukje van de Burg, op 3 oktober samen met burgemeester Lies Spruit het Minecraft-project in het Poelhuys geopend door het overhalen van een ‘digitale’ hendel in Minecraft. Wat een virtuele vuurwerkshow teweeg bracht. Minecraft is een digitale game die zeer populair is bij kinderen. Het project heeft veel kleurrijke en creatieve ontwerpen opgeleverd. Na de spetterende opening volgde een rondleiding met toelichting langs de gebouwen. Ook Martijn Verdegaal, de winnaar van de Minecraft Challenge “Lisse over 82,5 jaar”, kreeg een moment om zijn onderwaterhuis te laten zien.

Als bedankje hebben de deelnemers, samenwerkingspartners en vrijwillige it-ers een gepersonaliseerd Lego-poppetje ontvangen met op het shirt Lisse 825 geschreven. Na afloop is op het harde werk geproost in de foyer.

Het museum is voor iedereen toegankelijk met een Minecraft account (bedrock of java). Op de website van de Bibliotheek Bollenstreek www.bibliotheekbollenstreek.nl/minecraft is terug te vinden hoe deze wereld te betreden is. De vraag aan de kinderen die handig zijn in Minecraft is om de ouders en/of grootouders hierin te begeleiden.

Het project is opgezet en gefaciliteerd door de Bibliotheek Bollenstreek, samen met de Vereniging Oud Lisse. De kinderen hebben rondleidingen gekregen door het Kasteel Keukenhof, Huys Dever, De Verloren Koffer en het LAM. Financieel is er steun gekomen vanuit het Lokaal Fonds Lisse en het Qbusfonds. Ook is er ondersteuning geweest vanuit de gemeente Lisse.

Bekijk het filmpje over de opening van het Minecraftmuseum | gemaakt door Omroep Bo